w

Jak SeniorApp projektował rozwiązanie dla silver marketu?

Życie zaczyna się po sześćdziesiątce, a Silver market to dziś grupa licząca niemal 9 mln Polaków, z czego ponad 55 proc. to osoby w wieku 60-69 lat. Aktywni, pracujący, bawiący się każdą chwilą i chcący więcej od życia. Chętnie uczący się i chłonni nowych wrażeń. To oni będą celem wielu kampanii reklamowych. Już teraz sporo branż, np. medyczna, bankowa, ubezpieczeniowa, turystyczna, FMCG, dostrzega potencjał drzemiący w silver markecie i możliwości realizacji celów biznesowych.

Jaka była nasza grupa do badań UX?

Projektując SeniorApp, wyselekcjonowaliśmy reprezentantów z różnych grup wiekowych powyżej 55. roku życia (55-60, 65-69, 70-74), zachowując parytety płci. Naszym celem było uzyskanie jak najwięcej informacji na temat proponowanych funkcjonalności aplikacji. Skupiliśmy się na rozpoznaniu potrzeb grupy docelowej w dziedzinie marketplace’u usługowego oraz odpowiednim zaprojektowaniu aplikacji, biorąc pod uwagę: wielkość elementów graficznych, kolory, kontrast, czcionkę. Jednak najważniejszym elementem było podejście uczestników do user flow design, czyli do tego, jak ma wyglądać docelowy proces podejmowania decyzji przez użytkownika.

Efektem badania UX było uzyskanie odpowiedzi na pytania, czy pomysły na produkt/usługę są wartościowe w oczach klientów docelowych. Dla ekspertów UX/UI oraz całego zespołu projektowego wyzwaniem było udoskonalenie produktu we wskazanych krytycznych elementach aplikacji, takich jak: wybór opiekuna czy płatność bezgotówkowa. A także sprawienie, że będzie ona postrzegana jako jedyna na rynku, wyposażona w unikalne i użyteczne funkcje.

Czytaj też: Nadążaj za trendami: nadchodzi era silver influencera! 

Po co nam są grupy fokusowe w badaniach UX?

Słyszałem już nie raz, nie dwa: „Po co nam badania? Ja jestem grupą docelową, szkoda pieniędzy”.

Pewnie, jeżeli tworzymy produkt lub usługę dla prezesa lub inwestora, to faktycznie niepotrzebne są nam badania, bo projektujemy tylko pod gust jednej osoby, a z tym się przecież nie dyskutuje. Jednak jeżeli chcemy z usługą lub produktem wejść na szerszy rynek, to musimy być pewni, że mamy rozwiązanie dla grupy docelowej. W innym przypadku jesteśmy skazani na porażkę.

Makiety, prototyp, MVP – od kawałka papieru do telefonu.

Projektując aplikację, wykorzystaliśmy technologię do projektowania interfejsu dla użytkowników (UI). Na rynku mamy mnogość dostępnych rozwiązań, takich jak Figma, XD, Sketch. My postanowiliśmy skorzystać z rozwiązania Figma do projektowania UI oraz prototypowania naszej aplikacji.

Zaczęliśmy od podstawowych makiet aplikacji. Kartka papieru w pionie lub poziomie i rysowanie kredkami pierwszych ekranów. Następnie projektant UI przenosił nasze wizje do Figmy i przygotowywał prototypy. Po zaprojektowaniu odpowiedniej liczby ekranów, uwzględniających większość przewidzianych w aplikacji funkcji, zleciliśmy programistom przygotowanie MVP (Minimum Viable Product). Była to działająca aplikacja z minimum funkcjonalności, pozwalająca przetestować rozwiązania przez grupę fokusową.

Przygotowanie

Nasze badania fokusowe wypadły w czasie pandemii. Musieliśmy rozwiązać ten problem. Ale od czego są media społecznościowe? Opublikowaliśmy ogłoszenie, że poszukujemy osób powyżej 55. roku życia do stworzenia grupy testującej nową aplikację. Zgłosiło się ponad 30 osób z całej Polski. Najstarszy członek grupy miał 73 lata. Czas testów i badań określiliśmy na dwa miesiące. Wszystko odbywało się online. Nigdy nie widzieliśmy się osobiście, za to regularnie spotykaliśmy się z uczestnikami, wykorzystując popularne komunikatory.

Testerzy instalowali nowe wersje aplikacji na swoich telefonach, robili testy, nagrywali filmiki, wypełniali raporty. Przekazywali nam regularnie swoje opinie, uwagi, pomysły. Zwykle były to bardzo celne, rzeczowe spostrzeżenia. Czasem pojawiały się pomysły, na które nie wpadliśmy, w ogóle nie przyszły nam wcześniej do głowy. Dzięki temu powstała bardzo pokaźna dokumentacja, która zdecydowanie pomogła programistom w pracy. Po osiągnięciu założonego czasu i satysfakcjonującego efektu, zdecydowaliśmy się wypuścić na rynek aplikację w kształcie, jaki wspólnie wypracowaliśmy. Co oczywiście nie oznacza, że nie pracujemy nad nowymi funkcjonalnościami. Stale reagujemy na opinie aktualnych użytkowników i wnikliwie przyglądamy się, jak korzystają z aplikacji.

Warto poznać: „Srebrny widz jest gotowy na cyfrową transformację” – Wojciech Kowalczyk, Biuro Reklamy TVP 

Na zakończenie

Projektując produkt do precyzyjnie określonej, bardzo wrażliwej i wymagającej grupy docelowej, z założeniem dużej odpowiedzialności społecznej, na własnym przykładzie przekonaliśmy się jak ważne jest rzetelne i poważne podejście do badań. Dzięki wspaniałej współpracy z silver testerami, aplikacja SeniorApp jest bardzo dobrze postrzegana i oceniana przez ostatecznych użytkowników. Mamy nadzieję, że dzięki funkcjom jakie może pełnić, będzie aplikacją pierwszego wyboru dla seniorów i ich rodzin w poszukiwaniu pomocy w sprawach życia codziennego.

Przemysław Mroczek

Założyciel i pomysłodawca SeniorApp

Silver influencer

Nadążaj za trendami: nadchodzi era silver influencera!

Okładka Silver Mag

SILVER MAG już dostępny online!