w ,

Temat numeru: aktywność zawodowa po 50. roku życia

Jeśli zależy nam na długim, satysfakcjonującym życiu, powinniśmy zachować aktywność także w wieku emerytalnym – pisze Daniel Levitin, neurobiolog i psycholog behawioralny, w swojej książce Successful Aging. I podkreśla, że nie chodzi o byle jaką aktywność, tylko taką, która ma sens: daje poczucie celu i możliwość społecznego zaangażowania. Zbyt długi czas spędzony bez podejmowania inicjatyw i kontaktów towarzyskich doprowadza do depresji, pogarsza funkcje poznawcze i ogólny stan zdrowia. Dlatego naukowiec zachęca, aby nie rezygnować z pracy po otrzymaniu uprawnień emerytalnych. A jeśli mamy dość aktualnego stanowiska, znajdźmy inne, załóżmy firmę, odpalmy start-up lub zajmijmy się wolontariatem.

To, co dobre dla jednostek, okazuje się bardzo korzystne także dla krajów Europy, w tym Polski. Komisja Europejska wydała w styczniu 2021 r. Green Paper on Ageing. Wspieranie solidarności i odpowiedzialności między pokoleniami. W dokumencie skoncentrowano się zarówno na osobistych, jak i szerszych społecznych konsekwencjach starzenia się. Jeden z rozdziałów KE poświęciła aktywności zawodowej. Autorzy Zielonej księgi wskazują, że wydłużenie okresu aktywności zawodowej jest konieczne, aby przeciwdziałać starzeniu się społeczeństwa w UE. Przewiduje się bowiem, że do 2040 r. tylko 1 na 5 regionów UE będzie miał rosnącą liczbę ludności w wieku produkcyjnym. W pozostałych będzie trzeba wydłużyć czas aktywności zawodowej – nawet do 70 i więcej lat. Tylko w ten sposób utrzymają liczebność populacji w wieku produkcyjnym na stałym poziomie. Bo jeśli nie, firmy w tych regionach będą miały problem z zapełnieniem wolnych miejsc pracy i rozwijaniem swojej działalności.

W Polsce pula łatwo dostępnych pracowników kurczy się. Ekonomiści Polskiego Instytutu Ekonomicznego uważają, że polskie przedsiębiorstwa będą coraz częściej musiały rekrutować wśród kandydatów w wieku 50+. W tym numerze „Silver Maga” chcemy Wam pokazać, że warto to robić już teraz.

_____________

Wydawcą magazynu „Silver Mag” jest Silver Agency – agencja wyspecjalizowania w marketingu do osób dojrzałych. „Silver Mag” jest magazynem bezpłatnym, trafia bezpośrednio na biurka szefów i specjalistów ds. marketingu i komunikacji.

Chcesz otrzymać wersję drukowaną do swojego domu lub biura? Prześlij adres do wysyłki na adres redakcja@silvermag.pl, a w ciągu kilku dni magazyn będzie u Ciebie.

Paweł Patkowski, Orange Polska

Paweł Patkowski, Orange Polska: „Dzisiaj ludzie starzeją się inaczej niż kiedyś” – wywiad

Praca50.plus – nowy portal pracy z ogłoszeniami dla osób dojrzałych