w ,

Centralny Dom Technologii – nowoczesna edukacja różnych pokoleń

Od początku istnienia CDT wspiera edukację cyfrową najstarszych użytkowników internetu. Przygotowano dla nich autorski format edukacyjny nazwany Cyfrowi Debiutanci.

Rozwój technologii jest faktem. Rozwój kompetencji cyfrowych również powinien nim być, dlatego coraz więcej robi się, aby edukacja w zakresie bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów internetu stała się nierozłącznym elementem edukacji szkolnej. Mniej natomiast mówi się o podnoszeniu kompetencji cyfrowych u osób, które pozostają poza systemem szkolnictwa ze względu na swoją sytuację życiową czy społeczną. W tej grupie znajdują się także przedstawiciele pokolenia silver – osoby dojrzałe korzystające z sieci częściej w celach osobistych niż zawodowych. Pozostawienie ich poza głównym nurtem edukacji cyfrowej jest błędem, ponieważ to wielomilionowa grupa świadomych konsumentów. Dlatego warto przyjrzeć się projektom, takim jak Centralny Dom Technologii, które włączają osoby starsze do świata online.

Nowoczesna edukacja to edukacja włączająca

Gdy w 2019 r. w Warszawie powstawał Centralny Dom Technologii, podstawowym celem twórców, czyli Fundacji Polskiego Funduszu Rozwoju, było, aby w jego przestrzeni łączyć biznes, edukację i technologię i w wyniku tego spotkania tworzyć nową jakość. Swoją misję popularny już CDT realizował, oferując przede wszystkim zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży oraz goszcząc przedstawicieli biznesu, innowatorów i samorządowców. Od samego początku postanowiono także wspierać edukację cyfrową najstarszych użytkowników internetu. Dla nich przygotowano autorski format edukacyjny nazwany Cyfrowi Debiutanci. Formuła cyklu opierała się na bezpłatnych spotkaniach stacjonarnych, na których w przyjaznej atmosferze przekazywano praktyczne informacje na temat korzystania z komputera. Czas pandemii zmienił zasady realizacji całej działalności edukacyjnej CDT, również cykl Cyfrowi Debiutanci przeszedł szereg modyfikacji.

Kolejne cykle edukacyjne dla seniorów realizowano zarówno online, jak i stacjonarnie, dopasowując tematykę do aktualnych potrzeb odbiorców. W czasie pandemii postawiono na naukę: obsługi aplikacji służących do komunikacji, załatwiania spraw urzędowych online czy zakładania kont na popularnych kanałach mediów społecznościowych. Wszystko po to, aby edukacja pomagała w utrzymywaniu relacji międzyludzkich i realizacji podstawowych obowiązków obywatelskich (np. poprzez naukę systemu e-Obywatel czy obsługę platformy ZUS). W kolejnych miesiącach trwania cyklu Cyfrowi Debiutanci przygotowano solidną porcję zajęć warsztatowych na temat najbardziej popularnych aplikacji, w tym bezpiecznego korzystania z usług dostępnych w internecie (wyszukiwarki, bankowość, zakupy i płatności online).

Uczestnicy zajęć wskazywali swoje potrzeby lub bieżące braki, a zespół edukacyjny CDT starał się weryfikować plan zajęć tak, aby wiedza na nich przekazywana rzeczywiście spełniała oczekiwania pokładane w technologii w trakcie pandemii. Wszystkie spotkania były bezpłatne, a rejestracja na nie została maksymalnie uproszczona – do udziału wystarczyło podanie nazwy uczestnika (mógł to być nick) oraz adresu e-mailowego, na który przychodził link do warsztatów.

Ciągle nowe formaty zajęć i bogatsza oferta

Aby dotrzeć z ofertą do jeszcze szerszego grona odbiorców, zespół CDT stworzył bezpłatną infolinię, na którą można było dzwonić, aby rozwiązać problemy związane z codzienną obsługą urządzeń elektronicznych lub po prostu dowiedzieć się więcej o konkretnych zagadnieniach dotyczących nowych technologii. Dodatkowo edukatorzy CDT zrealizowali szereg stacjonarnych warsztatów wyjazdowych w mniejszych miejscowościach w całej Polsce – łącznie w ramach projektu Cyfrowi Debiutanci – oswajamy technologie zrealizowano 12 spotkań stacjonarnych, na które zespół CDT dostarczał zestaw urządzeń (laptopy, tablety itd.).

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom odbiorców, CDT udostępnia nagrania ze wszystkich zajęć na swoim kanale na YouTubie. Dzięki temu uczestnicy spotkań mają szansę na odtworzenie i powtórzenie treści, a dodatkowo materiały edukacyjne trafiają do jeszcze szerszego grona.

Analiza zachowań odbiorców naszego kanału na YouTubie pozwala sądzić, że cyfrowi debiutanci bardzo wnikliwie przeglądają materiały filmowe z zajęć. Co więcej, uważamy, że nasze filmy służą nie tylko osobom z pokolenia silver, lecz także przedstawicielom innych pokoleń, bo przecież cyfrowym debiutantem może być każdy z nas – mówi dr Dominika Wiśniewska, menedżerka ds. partnerstw i społeczności CDT w Fundacji Polskiego Funduszu Rozwoju

Obecnie w CDT prowadzone są i zajęcia online, i kursy stacjonarne. Obejmują stały zestaw tematyczny (obsługa systemu Windows, przeglądarki internetowe), w tym zagadnienia związane z cyfrową przedsiębiorczością, które edukatorzy przygotowują razem z ekspertami partnera merytorycznego – firmą Allegro. Wszystko po to, aby uczestnicy mogli nie tylko kompleksowo poznać dane zagadnienia, lecz także aby ich wiedza była coraz większa, aktualna i bardziej specjalistyczna.

CDT – praktycznie i na temat

Z każdym miesiącem zakres tematyczny warsztatów dla Cyfrowych Debiutantów ewoluuje – w trakcie wakacji zajęcia dotyczyły usług związanych z rezerwacją przejazdów oraz noclegów online, a przed świętami poruszono temat organizacji spotkań online w większym gronie. Skuteczność i popularność swojej oferty zespół CDT przypisuje m.in. elastyczności programu edukacyjnego. Są jednak inne elementy, które równie istotnie wpływają na frekwencję oraz satysfakcję z uczestnictwa.

Atmosfera na warsztatach dla cyfrowych debiutantów jest wyjątkowa. Uczestnicy są bardzo skupieni i zaangażowani. Zadają konkretne pytania, a jednocześnie doceniają zaangażowanie edukatorów. Przyjazne nastawienie, ale także merytoryczne przygotowanie prowadzących zawsze jest docenione i zauważone – podkreśla dr Dominika Wiśniewska. – Słuchamy tego, co na temat naszych zajęć mówią uczestnicy, bo wiemy, że sposób przekazania wiedzy jest równie ważny, co sama wiedza.

Przysłuchiwaniu się oczekiwaniom i opiniom uczestników sprzyja interaktywność spotkań oraz liczebność grup. Zajęcia mają charakter warsztatowy, online cały czas jest aktywny czat.

Na początku 2022 r. cały zestaw działań edukacyjnych poszerzono o kolejny kanał aktywności – grupę na Facebooku przygotowaną z myślą o uczestnikach zajęć Cyfrowi Debiutanci. Na grupie prowadzona jest nie tylko dalsza edukacja, lecz także pielęgnowane są więzi między uczestnikami i stwarzane warunki do wzajemnego motywowania się. Tym sposobem liczba uczestników działań edukacyjnych oferowanych przez Centralny Dom Technologii cały czas rośnie i obecnie wynosi prawie 2000.

Z perspektywy czasu, mimo wielu wyzwań, CDT ocenia okres przejścia na nauczanie zdalne bardzo pozytywnie. Aby jeszcze łatwiej dzielić się własnymi doświadczeniami w zakresie edukacji cyfrowej przedstawicieli pokolenia silver, zespół edukacyjny przygotował raport . Zaprezentowano w nim wyniki badań dotyczących poziomu kompetencji cyfrowych seniorów oraz wskazano dobre praktyki i rekomendacje na temat przygotowania skutecznych programów edukacyjnych.

Z całą pewnością nie każdy musi korzystać ze wszystkich funkcjonalności swojego smartfona czy laptopa, nie każdy powinien uczyć się wszystkiego, ale wszyscy powinni wiedzieć, że w razie pytań czy wątpliwości mają gdzie się udać i gdzie szukać sprawdzonych i rzetelnych informacji. Centralny Dom Technologii to właśnie takie miejsce.

Autor: Dominika Wiśniewska, starszy manager ds. sponsorów i społeczności CDT

Nowy początek w karierze po 50. roku życia

Julia Gierszon wzmacnia zespół Silver Models – agencji influencerów i modeli 50+