w , ,

Czy z wiekiem przestajemy interesować się modą? Silverzy w kampanii marki C&A

Czy z wiekiem przestajemy interesować się modą? „Nie” – mówi 73-letnia Małgorzata Bielczyk, która organizuje pokazy mody dla swoich równolatek. Wtórują jej 63-letnia Wanda Romanowska, ceniąca wygodę i ekologię, oraz 61-letni Wojciech Husakiewicz, do niedawna profesjonalnie zajmujący się odzieżą. Wszyscy troje należą do agencji dojrzałych modeli Silver Models i wzięli udział w sesji zdjęciowej dla marki C&A.

Stosunek Małgosi, Wandy i Wojtka do mody widoczny jest na ich instagramowych profilach. Małgosia (Stylowa Seniorka) w swoim opisie zaznacza, że jest „zawsze modna”. Ta pełna energii i radości życia 73-latka nieprzypadkowo została ambasadorką pisma „Głos Seniora”.

Wanda (Silver Blaze) za pomocą obrazu opowiada na swoim profilu o różnych aspektach własnej kobiecości. Po mnogości stylizacji widać, że dla 63-latki ważne jest to, co nosi, i jak się w tym czuje.

Przemyślane zestawienia ubrań w różnych stylach widać również u Wojciecha – 61-latek, którego profil zdominowany jest przez modę i podróże, konsekwentnie buduje swój wizerunek silver fashion influencera.

Wszyscy troje, jakkolwiek są unikatowymi i bogatymi osobowościami, w temacie podejścia do mody przejawiają postawy dość typowe dla swojej generacji. Ich zainteresowanie branżą fashion nie odbiega bardzo od tego, co myślą na jej temat – według badań – inni silverzy. Jak podaje raport RASP Power of Silver Generation, ludzie w wieku 50-70 lat interesują się modą tylko w nieco mniejszym stopniu niż osoby młodsze. Tak samo lubią kupować ubrania (i deklarują wydatki na podobnym poziomie), wybierają również te same marki co grupa wiekowa 16-49 lat. Według badania przeprowadzonego przez TGI w 2020 r. silverzy kupujący ubrania damskie chętnie sięgali po te marki C&A – brand znalazł się w TOP 3 najczęściej wybieranych.

Silvera styl własny

Niemal połowa silverów uważa się za modnie ubranych, ale tylko co dziesiąta osoba z tej grupy wiekowej robiąc zakupy, zwraca uwagę na to, czy dana rzecz wpisuje się w aktualne trendy. Jedna na pięć osób deklaruje, że ważne jest dla niej to, by ubranie wyrażało osobowość, pasowało do stylu. W tym również silverzy są podobni do młodych. Raport Mobile Institute Siła kobiet. Jakie są współczesne Polki? podaje, że silverki interesują się modą w takim samym stopniu, jak przedstawicielki pokolenia Z. Dlatego często wnuczki świetnie rozumieją się w tym temacie z babciami, a nawet wymieniają się z nimi ubraniami.

Pokolenia różnią się za to w podejściu do kreowania własnego wizerunku – silverzy rzadziej niż ludzie młodzi szukają inspiracji. Jeżeli już na kimś się wzorują, to są to osoby z ich otoczenia – nie celebrytki, influencerki czy modelki w magazynach. Tu najwyraźniej wiek i idące z nim doświadczenie odgrywają najistotniejszą rolę. Osoby dojrzałe mają swoje modowe przyzwyczajenia i indywidualny, konkretny styl, w którym czują się dobrze i który niechętnie zmieniają. Ale gdy już dadzą się namówić profesjonalnemu styliście na zmianę wizerunku, często reagują tak, jak Małgosia, która świetnie poczuła się w ubraniach wybranych dla niej do sesji, mimo że na co dzień ubiera się inaczej. Przejawem akceptacji dla nowego stylu była rezygnacja z nieodłącznego elementu wizerunku 73-letniej modelki – intensywnie różowej pomadki na ustach, która nie komponowała się z ciepłą jesienną stylizacją.

Silverzy są często odważni w wyrażaniu siebie poprzez strój, kolor włosów i makijaż. Połowa silverek deklaruje, że lubi wyróżniać się z tłumu. Podobnie jak koleżanki myśli Wojciech: „Nie bój się być inny, bój się być jak inni” – to motto 61-latka, który zwraca uwagę świetną, wypracowaną przez uprawianie sportu, sylwetką. Taką, na której wszystko świetnie leży. A dzięki temu Wojtek może realizować inną życiową dewizę: „Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”. W przypadku mody – zmiana stylu. On w każdym czuje się i wygląda dobrze.

Cena nie jest najważniejsza

Różnice między pokoleniami widoczne są również w tym, na ile, wybierając ubrania, kierują się ich ceną – dla silverów jest ona mniej ważna niż dla młodszych ludzi. Zapewne między innymi dlatego, że dysponują stabilniejszym portfelem. Z wiekiem rośnie świadomość, że jakość ma swoje odzwierciedlenie w cenie, a dla co trzeciej osoby w srebrnym wieku ważne są jakość materiału i wykonania odzieży.

Wygoda przede wszystkim

„Prowadzę aktywny tryb życia, bardzo ważny jest dla mnie ruch. Dużo czasu spędzam z wnukami – odbieram je z przedszkola, idę z nimi na plac zabaw, więc moja moda codzienna to wygodne buty, dżinsy, kolorowa bluzka w kwiaty. Coś, w czym mogę usiąść w piaskownicy. Nie szukam już wyszukanych strojów. Po latach chodzenia na obcasach polubiłam płaskie obuwie. Wygoda jest dla mnie najważniejsza” – mówi Wanda Romanowska. Czym potwierdza wyniki badań zaprezentowanych w raporcie RASP: 57 proc. silverów wybierając ubrania, kieruje się wygodą i komfortem noszenia, a w 2020 r. silverki kupowały trampki częściej niż młode kobiety.

Komfort ubrań w dużej mierze, oprócz kroju, leży w jakości użytych materiałów – z wiekiem skóra staje się cieńsza i bardziej wrażliwa na mikrourazy, nasilają się również alergie. Dlatego silverzy najchętniej sięgają po miękkie, naturalne, otulające tkaniny.

Samoakceptacja rośnie z wiekiem

Raport Siła kobiet. Jakie są współczesne Polki? podaje, że samoakceptacja pań zaczyna rosnąć po 40. roku życia – silverki częściej niż młodsze kobiety deklarują, że lubią swoje ciało. „Po pięćdziesiątce zaczęłam się sobie podobać” – potwierdza Małgosia Bielczyk, dodając, że wcześniej nigdy nie myślała o sobie jak o ładnej kobiecie. „Patrzę w lustro i wreszcie lubię to, co widzę” – kwituje.

Taką samą cezurę podaje Wanda, która uważa, że najlepszy dla niej czas w życiu nastał, gdy skończyła 50 lat. „To był złoty wiek” – mówi, ale podkreśla też, że z biegiem lat przestało jej zależeć na tym, żeby podobać się innym. Na progu sześćdziesiątki zaczęła ćwiczyć taniec orientalny i ma ambicję opanować go tak, by móc zatańczyć na swoje 70. urodziny. Tańczy codziennie. „Życie z wiekiem nabiera innego wyrazu. Najważniejsze to nie zasiedzieć się. Świat stoi przed nami otworem, możemy realizować się, uczyć się nowych rzeczy” – podkreśla 63-latka.

Co potwierdza 10 lat starsza Małgorzata – kipiąca energią kobieta czynu, która na zdjęcia w Warszawie przyjechała z Krakowa, a po trzech dniach wróciła do stolicy ponownie, by wziąć udział w sesji do portfolio agencji Silver Models. Wcześniej debiutowała w kampanii reklamowej dla marki kosmetycznej. Przygodę z modelingiem traktuje jako nieoczekiwany dar od losu – z radością i wdzięcznością.

Moda odpowiedzialna społecznie

Wanda podkreśla, że bliski jest jej nurt ochrony przyrody, dlatego nie kupuje wielu nowych ubrań – stara się korzystać z tego, co ma już w szafie. Ekologia to ważny temat dla silverek – są one bardzo aktywne w kontekście zachowań proekologicznych. Stąd upodobanie do zakupów w second handach i do mody ekologicznej – takiej, jaką oferuje C&A.

Firma ma w sprzedaży ubrania wykonane z tkanin z recyklingu i sukcesywnie zwiększa w nich udział przetworzonych włókien – w okresie od 2019 do 2020 r. aż 12-krotnie. Dżins C&A to pierwszy na świecie, który nadaje się w 100 proc. do recyklingu (notabene: w 2020 r. co trzecia silverka kupiła sobie dżinsy), firma stawia też na biobawełnę – organiczna bawełna jest przyjazna dla środowiska (może być kompostowana, a jej produkcja odbywa się w sposób zrównoważony) oraz skóry (dzięki antyalergiczności i wyjątkowej miękkości). Każdy produkt C&A z ikoną Bio Cotton jest wykonany co najmniej w 70 proc. z bawełny pochodzącej z upraw organicznych.

Badania i rozmowy z silverami otwierają oczy na fakt, że nie chcą oni być wpychani w przegródkę z babciną modą kojarzącą się z czymś nie na czasie. Wręcz przeciwnie, pragną nosić to, co osoby młodsze, o ile rozmiarówka na to pozwala. Przyszłość to ekologiczna moda uni-age – kolejne roczniki zasilające srebrną generację będą coraz głośniej się tego domagać. A warto zawalczyć o uwagę silverów, spełniając ich oczekiwania, bo – jak podkreśla Sebastian Kalmus, dyrektor zarządzający Silver Models i Silver Agency – silverzy to lojalni, świadomi konsumenci.

„I mają ogromną radość ze stylizowania się i pozowania do zdjęć” – podkreśla Łukasz Fijałkowski, koordynator projektu Silver Models, który zrealizował sesję dla C&A.

Aleksandra Laudańska – CEO Silver Content Hub, redaktor naczelna portalu www.wolniodmetryki.pl i warszawskiego miesięcznika seniorów #POKOLENIA, silver beauty hunterka agencji Silver Models.

Srebrny widz jest gotowy na cyfrową transformację

„Srebrny widz jest gotowy na cyfrową transformację” – Wojciech Kowalczyk, Biuro Reklamy TVP

edukacja zdroworna seniorów

Edukacja zdrowotna seniorów – poznaj program społeczny Adamedu