w ,

Nadążaj za trendami: nadchodzi era silver influencera!

Social media stały się miejscem, w którym ludzie szukają newsów, utrzymują relacje prywatne i biznesowe, kontaktują się z usługodawcami, kupują i sprzedają. Aż 71,6 proc. internautów poszukuje informacji o markach właśnie na portalach społecznościowych. Dlatego firmy muszą być tam obecne i nadążać za trendami. Oto te najważniejsze w 2022 r.

W lipcu 2021 r. było 4,48 mld aktywnych użytkowników mediów społecznościowych – to niemal 60 proc. wszystkich mieszkańców Ziemi. W Europie ten odsetek jest jeszcze wyższy – 79 proc. obywateli Europy Zachodniej i Północnej korzysta z social mediów. Przeciętny użytkownik internetu spędza w nich 2,5 h dziennie – to aż 1/6 czasu, którego nie poświęcamy na sen! Można spodziewać się, że współczynnik ten będzie się wydłużał – „zadbają” o to właściciele wiodących platform, którzy reagują na trendy napędzane przez konsumentów i dają im jeszcze więcej tego, po co sięgają.

Wideo rządzi

Wideo od kilku lat jest dominującą formą przedstawiania treści. Facebook już dość dawno postawił na ten format, jednak to TikTok rozbił bank, wprowadzając krótkie filmiki jako główną formę przekazu. Nowa gwiazda social mediów zagroziła innym platformom na tyle, że te zaczęły kopiować jej rozwiązanie i teraz mamy Instagram Reels, Facebook Reels (na razie w USA), YouTube Short i Pinterest Idea Pins.

W 2022 r. wideo pozostanie jedną z najbardziej angażujących form. Według badania przeprowadzonego przez Cisco do 2022 r. ponad 82 proc. wszystkich treści online będą stanowić różnego rodzaju filmiki (15 razy więcej niż w 2017 r.). To wyraźnie pokazuje, że na sukces twojej marki w social mediach będzie miało wpływ to, jak szybko i w jakim stopniu zaadaptujecie się do tego trendu.

Autentyczna niedoskonałość

Nie macie kompetentnego zespołu do realizacji profesjonalnych produkcji? Nie szkodzi. Trendowi wideo towarzyszy drugi, czyli autentyczność. Najlepsze filmiki to te domowe – nagrywane smartfonem, z niewielką lub zerową obróbką.

Ludzie są już zmęczeni doskonałością i nieskazitelnością. Autentyczne treści, brak filtrów, pokazywanie swoich niedoskonałości – to wszystko zbliża odbiorców do twórców. Na TikToku ogromne zasięgi mają profile osób z niepełnosprawnościami, amputacjami, stomią, schorzeniami neurologicznymi, profile prowadzone przez kobiety z łysieniem plackowatym, noszące sztuczne szczęki, mające problemy skórne, nadwagę, zmarszczki, rozstępy.

Wpuszczając widzów do swojego życia, dzieląc się swoją prywatnością, normalizują to, co uznawane było długo za społeczne tabu lub estetyczną aberrację.

Kameralność

Coraz więcej osób pragnie także doświadczeń w niszowych społecznościach i subkulturach.
Ludzie spędzający czas w social mediach chętnie uczestniczą w kameralnych live’ach, dołączają do zamkniętych grup, które dają poczucie intymności. Zachęceni otwartością i szczerością innych użytkowników social mediów zadają pytania oraz dzielą się swoimi historiami.

Wzajemne wsparcie i bezpieczna atmosfera stwarzają warunki dla rozwoju kolejnego bardzo ważnego trendu.

Zdrowie psychiczne

Pandemia sprawiła, że ważne stało się budowanie świadomości na temat zdrowia psychicznego. Depresja, lęk wywołany przez izolację, zagrożenie życia i niepewność jutra stały się powszechniejsze. Wzrosła też świadomość, że może ich doświadczyć każdy i nie jest to powód do wstydu. Gabinety terapeutyczne zapełniły się, przybyło również w social mediach profesjonalnych porad na temat zdrowia psychicznego.

Nie trzeba mieć fachowej wiedzy psychologicznej, żeby dobrze wpływać na samopoczucie innych – pozytywne treści publikowane w social mediach poprawiają nastrój i są bardzo pożądane. Obserwujemy to na prowadzonym przez nas facebookowym fanpage’u Agefree – wolni od metryki – posty o aktywnych, zadowolonych z życia dojrzałych ludziach oraz porady na temat dobrego starzenia się osiągają rekordowe zasięgi, wywołują również morze pozytywnych reakcji i komentarzy.

Ma to dużo wspólnego z kolejnym ważnym zagadnieniem.

Inkluzywność

W social mediach jest miejsce dla wszystkich, a sami odbiorcy domagają się różnorodności.
Protip na zasięgowy post: trzy lub cztery pokolenia kobiet na jednym zdjęciu. Są marki, które już to zauważyły.

Osoby starsze darzone są sympatią i szacunkiem – szczególnie gdy żyją wbrew stereotypowemu wyobrażeniu na temat silversów. Są chętnie słuchane, a historie o dojrzałych ludziach, którzy dokonali zmiany w życiu albo osiągnęli coś nowego, cieszą się dużym zainteresowaniem. Najwartościowsze i najbardziej wciągające opowieści to te z życia. Dlatego oddaj głos ludziom po 50., 60., 70., 80. roku życia. Tym bardziej, że kolejny trend to…

Nostalgia

Czyli powrót do przeszłości. W ostatnich miesiącach silnym trendem był Y2K (Year 2 Kilo, czyli rok 2000), w 2022 cofniemy się do lat 90., co już zaczyna być widoczne w modzie.

Twórcy górą

Rozprzestrzenianie się kreatywnych narzędzi pozwoliło na ukształtowanie się nowego rodzaju influencera: twórcy. Dziś 50 mln ludzi uważa się za twórców. Zyskują oni coraz większe znaczenie w ekosystemie social mediów – obserwatorzy chcą nawiązywać kontakty z indywidualnościami, a nie z anonimowymi wydawcami.

Doprowadziło to do zjawiska nazywanego ekonomią lub gospodarką twórców – to stosunkowo nowe pojęcie określa fenomen, w którym influencer sam staje się marką. Wyliczono, że gospodarka twórców to w USA odpowiednik 394 tys. etatów, a cały ekosystem kreatywny przyniósł w ubiegłym roku amerykańskiej gospodarce aż 20,5 mld dolarów. Te liczby pokazują, że mamy do czynienia z poważną gałęzią gospodarki, jakkolwiek w swej istocie jest często niepoważna.  

Znaczenie twórców potwierdzają plany Meta – w nadchodzących miesiącach Instagram ma wprowadzić nowe sposoby wynagradzania twórców oryginalnych treści. Będą oni mogli zarabiać na swojej działalności na platformie nie tylko poprzez współpracę z reklamodawcami. Chodzą plotki, że przybierze to nazwę Exclusive Stories i SuperFollow.

„Jeśli chcemy być najlepszą platformą dla twórców, musimy stworzyć cały zestaw udogodnień i narzędzi, które pomogą im robić to, co robią” – powiedział szef Instagrama, Adam Mosseri, wyjaśniając, że Instagram pracuje również nad narzędziami, które mogą pomóc twórcom zarabiać na życie. Zdradził też, że firma bada nie tylko subskrypcje, lecz także inne nowe funkcje – implementujące kolejny ważny trend, czyli…

NFT

Non-Fungible Token, czyli niewymienialny token, to niepodrabialny certyfikat autentyczności przypisany do pliku graficznego, tekstowego, wideo czy audio. Treść oznaczoną identyfikatorem NFT można skopiować, ale duplikat nie będzie posiadał certyfikatu autentyczności.

Szał na zasób cyfrowy, jakim jest NFT, rozpoczął się na początku 2021 r. i wszystko wskazuje, że będzie trwał. Odkrycie informatyka, Alessandra Paluzziego, który często znajduje niewydane funkcje w kodzie aplikacji mobilnych, wskazuje, że Instagram testuje NFT Collectibles. Potwierdził to niedawno Adam Mosseri: „Tak, Instagram aktywnie bada NFT i to, jak można sprawić, by stał się bardziej dostępny dla szerszej publiczności”. Wygląda na to, że niedługo cyfrowe dobra i przedmioty kolekcjonerskie opatrzone NFT będzie można sprzedawać na profilu twórcy na Instagramie, co znacznie zdemokratyzuje dostęp do niewymienialnych tokenów. Co to oznacza dla działów marketingu? Nowe możliwości i pole do popisu kreatywności.

Influencer marketing

Influencer marketing nadal będzie ważnym trendem w 2022 r. Zauważalny jest wzrost liczby influencerów w mediach społecznościowych, także silver influencerów, a jednocześnie rosną wydatki firm na tę formę marketingu. Zmienia się jednak ich podejście – nie współpracują już tylko z jednym czy dwoma influencerami, ale z całą siecią niszowych. Działania mikroinfluencerów generują znacznie większe zaangażowanie przy mniejszych kosztach. Coraz więcej marketerów będzie korzystać z tej strategii.

Era silver influencera

Zderzenie wszystkich najważniejszych trendów ze wzrostem liczby dojrzałych użytkowników social mediów (analizy ruchu na Facebooku pokazują, że ponad 60 proc. interakcji pochodzi dziś od użytkowników w wieku 45 lat lub starszych) oznacza, że nadchodzi era silver influencerów: ludzi autentycznych, niedoskonałych w sposobie tworzenia treści, ale mających do przekazania istotny przekaz.

Czytaj też: „Srebrny widz jest gotowy na cyfrową transformację” – Wojciech Kowalczyk, Biuro Reklamy TVP

Planując komunikację swojej marki w social mediach w 2022 r., weź pod uwagę, że coraz większa część użytkowników to silversi. Wspieraj dojrzałych twórców i ich społeczności. Dzięki temu pomożesz im się rozwijać – to buduje zaufanie do marki. A jak już wiesz z wywiadu z Pawłem Patkowskim, gdy srebrny konsument zaufa danej firmie, zostaje z nią na długo.

Autor: Aleksandra Laudańska – CEO Silver Content Hub, redaktor naczelna portalu www.wolniodmetryki.pl i warszawskiego miesięcznika seniorów #POKOLENIA, silver beauty hunterka agencji Silver Models.

ludzie 50+ mają potencjał

Ludzie 50+ mają potencjał – Alessandro Manfredini i Donato Testoni dla SILVER MAG

Jak SeniorApp projektował rozwiązanie dla silver marketu

Jak SeniorApp projektował rozwiązanie dla silver marketu?